Επεισόδιο 22
ΑΦΡΙΚΑΝΙΚΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ

Τίτλος: Αφρικανικό ημερολόγιο
Συγγραφέας: Σώτη Τριανταφύλλου

Το  βιβλίο σε λίγες γραμμές:
Η ηρωίδα του νέου ταξιδιού, η Μπέθανι Σταμπς, γεννήθηκε στο Λονδίνο το 1924, αλλά πέρασε τη ζωή της στο Ναϊρόμπι της Αφρικής. Η ιστορία αρχίζει όταν ο πατέρας της Μπέθανι καταστρέφεται οικονομικά, χάνει το μεγαλύτερο μέρος της περιουσίας του και μεταναστεύει στην Αφρική με σκοπό να ξεκινήσει μια καινούργια ζωή. Με έναν πατέρα αφοσιωμένο σε πρωτοποριακούς σχεδιασμούς, με μια μητέρα απούσα, και με έναν αδελφό βυθισμένο στα δικά του πάθη, η Μπέθανι μεγαλώνει περίπου μονάχη, σαν ένας θηλυκός Μόγλης.

Αν και παιδί αριστοκρατικής Αγγλικής οικογένειας, μέλος μιας κοινωνίας που βασίζεται στην αποικιοκρατία, την εκμετάλλευση των αδυνάτων και τις κοινωνικές συμβάσεις, η Μπέθανι αρνείται να προσαρμοστεί. Η ζωή της είναι ένας ύμνος στην ανεξαρτησία. Ζει ελεύθερα, παρατηρεί τα αστέρια, τρώει γρασίδι, μαθαίνει τη γλώσσα των μαύρων, τα Σουαχίλι, παίζει με τους ιθαγενείς, κάνει παρέα  με ένα θηρίο της ζούγκλας, τον Ντάρλινγκ και έναν ιθαγενή τον Ιερώνυμο, εμπιστεύεται τυφλά τα πρωτόγονα ανιμιστικά πιστεύω, αντιλαμβάνεται συμπονετικά και γενναιόδωρα τη ζωή και αρνείται να υπηρετήσει το πρότυπο που η κοινωνία έχει προετοιμάσει γι’ αυτήν.

Θα ήταν πολύ ωραίο οι επιλογές της Μπέθανι να επιβραβεύονταν από μια νίκη - με την τελική κατάκτηση του δικαιώματός της να ζήσει όπως ήθελε. Θα ήταν πολύ ωραίο αλλά μη πραγματικό. Η Μπέθανι πεθαίνει αθόρυβα στα δεκαπέντε της χρόνια, το 1939, όχι επειδή υπήρξε θύμα αντίξοων συνθηκών αλλά επειδή, όπως φαίνεται από την αρχή, η ελεύθερη ψυχή της δεν ανήκε ποτέ σε αυτόν τον κόσμο. 

Συμμετέχουν οι ηθοποιοί:

  • Λάζαρος Βαρτάνος
  • Παύλος Εμμανουηλίδης
  • Ρόζα Κυρίου
  • Ειρήνη Φαναριώτη


Εκδόσεις του βιβλίου που προτείνει η εκπομπή:

  • Αφρικανικό ημερολόγιο, Σώτη Τριανταφύλλου, Εκδόσεις Πατάκη


Γνωριμία με το συγγραφέα...
Η Σώτη Τριανταφύλλου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1957. Σπούδασε φαρμακευτική στην Αθήνα, ιστορία και πολιτισμούς στο Παρίσι, ιστορία της αμερικανικής πόλης στη Νέα Υόρκη καθώς και γαλλική φιλολογία στην Αθήνα. Έχει γράψει τρεις συλλογές διηγημάτων ("Μέρες που έμοιαζαν με μανταρίνι", "Το εναέριο τρένο στο Στίλγουελ", "Άλφαμπετ Σίτυ"), δύο βιβλία για τον κινηματογράφο ("Κινηματογραφημένες πόλεις", "Ιστορία του παγκόσμιου κινηματογράφου 1976-1992"), οκτώ μυθιστορήματα ("Σάββατο βράδυ στην άκρη της πόλης", "Αύριο, μια άλλη χώρα", "Ο υπόγειος ουρανός", "Το εργοστάσιο των μολυβιών", "Φτωχή Μάργκο", "Άλμπατρος", "Κινέζικα κουτιά", "Λίγο από το αίμα σου"), που έγιναν τα περισσότερα μπεστ σέλερ, τις νουβέλες: "Γράμμα από την Αλάσκα", "Θάνατος το ξημέρωμα", "Η φυγή", "Συγχώρεση", "Πιτσιμπούργκο", καθώς και τα βιβλία για παιδιά "Η Μάριον στα ασημένια νησιά και τα κόκκινα δάση" και "Γράμμα από ένα δράκο". Μαζί με τον Ηλία Ιωακείμογλου, έγραψαν από κοινού τα βιβλία: "Αριστερή τρομοκρατία, δημοκρατία και κράτος" και "Για τη σημαία και το έθνος".  (http://www.biblionet.gr, πρόσβαση στις 13.4.2013)

Περίεργες Σημειώσεις...

  • Η Κένυα πήρε το όνομα της από ένα βουνό. Η φυλή των Κικούγιου που μένει μέχρι σήμερα στο όρος Κένυα, το αποκαλεί «βουνό της λευκότητας» λόγω του χιονιού!
  • Ένα σημαντικό γεγονός το οποίο συνέβαλε στην ανάπτυξη του Ναϊρόμπι ήταν η κατασκευή του σιδηρόδρομου της Κένυας, που ήταν κάποτε γνωστός ως το Τρελό Εξπρές.* Στα μέσα του 1899, είχαν τοποθετηθεί 530 χιλιόμετρα σιδηροδρομικής γραμμής από την παραθαλάσσια πόλη Μομπάσα ως το Ναϊρόμπι. Εκείνη την εποχή, οι εργάτες υπέφεραν καθώς είχαν να αντιμετωπίσουν τους διαβόητους «ανθρωποφάγους του Τσάβο», δύο λιοντάρια που είχαν σκοτώσει πολλούς συναδέλφους τους, και το προσωπικό έπρεπε να τα βγάλει πέρα με το δύσκολο έδαφος της Μεγάλης Ρηξιγενούς Κοιλάδας. Επειδή η σιδηροδρομική γραμμή επρόκειτο να εισχωρήσει βαθύτερα στην ενδοχώρα, η Μομπάσα, η οποία χρησιμοποιούνταν ως κεντρική βάση, δεν θεωρούνταν πλέον κατάλληλο μέρος. Αντιθέτως, το Ναϊρόμπι, παρά την αφιλόξενη εμφάνισή του, κρίθηκε ως το καλύτερο μέρος για κατάλυμα των εργατών και για την αποθήκευση κατασκευαστικών υλικών στην ενδοχώρα. Αυτό συνέβαλε στο να γίνει αργότερα το Ναϊρόμπι η πρωτεύουσα της Κένυας.
     
  • Η εποχή της Μπέθανι θυμίζει πολύ τη δική μας εποχή. Είναι η εποχή της μεγάλης οικονομικής κρίσης του εικοστού αιώνα που βύθισε εκατομμύρια ανθρώπων στη φτώχια και την απόγνωση. Τα χαρακτηριστικά του οικονομικού κραχ που εκδηλώθηκε το 1929  μοιάζουν πολύ με τα σημερινά: όλος ο πλούτος είναι μαζεμένος σε μια μικρή ομάδα παρασίτων που απολαμβάνουν τα πάντα χωρίς να παράγουν τίποτα ενώ οι παραγωγικές δυνάμεις αντιμετωπίζουν πρόβλημα επιβίωσης. Η άρνηση των πρώτων να κατανοήσουν το πρόβλημα και η αδυναμία των δεύτερων να επιβιώσουν οδήγησε νομοτελειακά στην καταστροφή: στο Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο.
  • Εικόνα από την Αφρική μέσα από το βιβλίο της Κάρεν Μπλίξεν, Πέρα από την Αφρική (εκδ. Κάκτος): «Κύριο χαρακτηριστικό του τοπίου και της ζωής εκεί ήταν ο αέρας. Όταν σκέφτεσαι τις μέρες που πέρασες στα αφρικανικά οροπέδια έχεις την εντύπωση πως έζησες στον ουρανό. Κι ο ουρανός είχε συνήθως ανοιχτό γαλάζιο ή βιολετί χρώμα σπαρμένο εδώ κι εκεί με λευκά, ανάλαφρα σύννεφα που άλλαζαν συνέχεια σχήμα και κατεύθυνση. Οι οροσειρές πέρα μακριά και τα πυκνά δάση έπαιρναν ένα βαθύ μπλε χρώμα. Το καταμεσήμερο ο αέρας έμοιαζε ολοζώντανος πάνω απ’ τη γη, κινιόταν, ανάσαινε κι έλαμπε σαν τρεχούμενο νερό. Τα πάντα καθρεφτίζονταν μέσα του, δημιουργώντας τη μεγάλη Φάτα Μοργκάνα. Ψηλά, σ’ αυτό τον καθάριο αέρα ανάσαινες με άνεση κι η καρδιά σου ένιωθε ανάλαφρη και ζωντανή. Στα οροπέδια σηκωνόσουν το πρωί και σκεφτόσουν: Βρίσκομαι στο κατάλληλο μέρος».

                                                                           
Συνδεθείτε...

  • Με αφετηρία το Ναϊρόμπι, την πρωτεύουσα της Κένυας, που ήταν κάποτε αυτό που μαρτυρεί και το όνομά της, μια μεγάλη πηγή νερού που χρησιμοποιούσε η ντόπια φυλή των Μασάι, θα γνωρίσετε τις ομορφιές της Κένυας. Η εξερεύνηση ξεκινά από το Πάρκο των Φιδιών, που διαθέτει τα περισσότερα είδη ερπετών της ανατολικής Αφρικής, καθώς και χελώνες και κροκόδειλους.
  • Στο Εθνικό Μουσείο της πόλης, βλέπει κανείς μοναδικά εκθέματα, από το φυσικό περιβάλλον της χώρας, καθώς και αυθεντικά, τοπικά χειροτεχνήματα.
  • Οι φίλοι του σινεμά θα επισκεφτούν το σπίτι της δανέζας συγγραφέως Κάρεν Μπλίξεν και θα ταξιδέψουν, με τη μνήμη της, «Πέρα από την Αφρική».
  • Από το Μασάι Μάρα, το σαφάρι συνεχίζεται στη λίμνη Νακούρου, έναν θαυμαστό υδροβιότοπο με κυρίαρχα τα πανέμορφα φλαμίνγκος. Δυστυχώς, τα τελευταία χρόνια, ο πληθυσμός τους έχει ελαττωθεί, ακόμη κι έτσι, όμως, το θέαμα είναι μοναδικό.