Επεισόδιο 23
Ο ΖΩΓΡΑΦΟΣ ΚΑΙ ΤΟ ΣΠΟΥΡΓΙΤΙ

Τίτλος: Ο ζωγράφος και το σπουργίτι
Συγγραφέας: Φρανσουά Πλας

Το  βιβλίο σε λίγες γραμμές:
Το νέο ταξίδι, «Ο ζωγράφος και το σπουργίτι» αφηγείται την ιστορία του μικρού Τοχίρο με τον μεγάλο Ιάπωνα ζωγράφο και χαράκτη Κατσουσίκα Χοκουσάι που ήταν γνωστός και με το παρατσούκλι «γέρος τρελαμένος με τη ζωγραφική».

Ας δούμε, όμως, την ιστορία από την αρχή. Ο Τοχίρο, είναι ένα εννιάχρονο ορφανό παιδί, που  πουλάει κέικ ρυζιού το 19ο αιώνα στην πρωτεύουσα της Ιαπωνίας, Έντο, το σημερινό Τόκιο. Έκπληκτος ανακαλύπτει ότι ο γκρινιάρης γέρος που αγοράζει τα κέικ του είναι ένας διάσημος καλλιτέχνης Χοκουσάι που φημίζεται για τις απεικονίσεις του. Η θεματολογία των έργων του  εστιάζει στην παρουσίαση λουλουδιών, ζώων, και τοπίων της Ιαπωνίας. Ο Τοχίρο καταφέρνει να σπάσει σκληρό κέλυφος του γέρου. Ο Χοκουσάι τον υιοθετεί ως μαθητευόμενο, τον φωνάζει μάλιστα «σπουργίτι» και του δείχνει τους τρόπους και τις τεχνικές για να γίνει κορυφαίος ζωγράφος.

Του διδάσκει να διαβάζει, και τον εισάγει σταδιακά στην τεχνική της εκτύπωσης πάνω στο ξύλο. Σιγά σιγά το μικρό «σπουργίτι» εισχωρεί στην ψυχή του καλλιτέχνη και μέσα από τη ζεστασιά και το χιούμορ της σχέσης δάσκαλου και μαθητή γνωρίζει σε βάθος τι κρύβεται πίσω από τα έργα του σπουδαίου δασκάλου Χουκοσάι.

Συμμετέχουν οι ηθοποιοί:

  • Δημήτρης Μαγγίνας
  • Γιώργος Νούσης
  • Φάνης Παυλόπουλος
  • Παναγιώτης Σούλης


Εκδόσεις του βιβλίου που προτείνει η εκπομπή:

  • Ο ζωγράφος και το σπουργίτι, Francois Place · μετάφραση Μαριάννα Κουτάλου · εικονογράφηση Francois Place. - Αθήνα : Ερευνητές, 2003.


Γνωριμία με το συγγραφέα...
Ο Φρανσουά Πλας, συγγραφέας και εικονογράφος, γεννήθηκε το 1957 στη Γαλλία. Σπούδασε γραφικές τέχνες στη σχολή Εστιέν.  Ως σχεδιαστής  εργάστηκε σε ραδιοτηλεοπτικές εκπομπές, στον τύπο και στη διαφήμιση.  Οι πρώτες εικονογραφήσεις του για παιδικά βιβλία εμφανίζονται το 1983. Τότε είναι που αρχίζει να γράφει τα πρώτα του κείμενα. Το ταλέντο του αναδεικνύεται το 1992 με τη δημοσίευση του βιβλίου Οι τελευταίοι Γίγαντες, ένα βιβλίο μυθοπλασίας που τιμήθηκε με πολλά βραβεία.

Τιμήθηκε με το μεγάλο βραβείο της Μπολόνια για το βιβλίο του "Atlas des geographes d'Orbae". Ήταν επίσης τιμώμενο πρόσωπο στο Φεστιβάλ του βιβλίου Νεολαίας Villeurbanne το 2004, με θέμα "Οι τελευταίοι Γίγαντες".

Οι εικονογραφήσεις του πλαισίωσαν λογοτεχνικά κείμενα σπουδαίων συγγραφέων. Στο βιβλίο του Τιμότε Ντε Φόμπελ "Τόμπι, ο μικρός ήρωας του δέντρου", ο Φρανσουά Πλας άφησε για μια ακόμη φορά την τέχνη της εικόνας του να μιλήσει από μόνη της, δίνοντας μια άλλη πνοή στο κείμενο.

Περίεργες Σημειώσεις...

  • Ο Χοκουσάι ήταν υπαρκτό πρόσωπο. Έζησε από το 1760 μέχρι το 1849. Έπαιξε σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη των γραφικών τεχνών στην Ιαπωνία ενώ τα έργα του επηρέασαν και δυτικούς καλλιτέχνες όπως το Γκογκέν, το Βαν Γκογκ και το Μονέ. Ο Χονκουσάι άλλαζε συχνά την τεχνική του και τη θεματολογία του. Σε κάθε νέα περίοδο της καλλιτεχνικής του πορείας φρόντιζε να αλλάζει και το όνομα με το οποίο υπέγραφε τα έργα του. Όπως εξηγεί στον μικρό Τοχίρο, «ένας καλλιτέχνης αλλάζει το όνομά του κάθε φορά που ξεκινά μια καινούργια περίοδο της ζωής του ή που αλλάζει την τεχνοτροπία του».
  • Η λέξη Manga (μάνγκα) στα Ιαπωνικά σημαίνει "παιχνιδιάρικες εικόνες". Εκτός Ιαπωνίας, ο όρος αναφέρεται συνήθως στα ιαπωνικά κόμικς. Τα Manga αναπτύχθηκαν από την ανάμειξη ουκίγιο-ε και δυτικής τεχνοτροπίας ζωγραφικής, και έφτασαν στη σημερινή τους μορφή λίγο μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο. Ένας από τους πρώτους καλλιτέχνης των Μάγκα θεωρείται ο Χοκουσάι, ο οποίος δημιούργησε μια συλλογή από 4οοο Μάνγκα που είναι οι πρόδρομοι των σημερινών. Σε γενικές γραμμές, η τεχνοτροπία των μάνγκα είναι πολύ εύκολα αναγνωρίσιμη. Συνήθως, δίνεται μεγαλύτερη έμφαση στις γραμμές παρά στη μορφή. Οι περισσότεροι χαρακτήρες  έχουν μεγάλα μάτια. Η αφήγηση και η τοποθέτηση των καρέ διαφέρουν από τα δυτικά κόμικς. Τα καρέ διαβάζονται από τα δεξιά προς τα αριστερά, ενώ το σχέδιο μπορεί να φαίνεται πολύ ρεαλιστικό ή πολύ "παιδικό".
  • Οι σαμουράι που συχνά εικονίζονται στις ζωγραφιές του Χοκουσάι, ήταν οι γενναίοι πολεμιστές που περιστοίχιζαν τον αυτοκράτορα και υπηρετούσαν το νόμο και το δίκιο. Άλλωστε και η λέξη σαμουράι σημαίνει «αυτός που υπηρετεί». Φορώντας την εντυπωσιακή πολεμική στολή τους και ζωσμένοι με δυο σπαθιά, αποτελούσαν ιδανικό πρότυπο για τα μικρά γιαπωνεζάκια όπως και οι ιππότες του μεσαίωνα αποτελούσαν το ίνδαλμα των πιτσιρίκων της δυτικής Ευρώπης. Ο τρόπος ζωής των σαμουράι καθοριζόταν από το μπουσίντο, ένα σύνολο από αυστηρούς κανόνες συμπεριφοράς. Το μπουσίντο διατάσσει τους σαμουράι να ζουν λιτά, αποφεύγοντας την πολυτέλεια, να είναι πιστοί και αφοσιωμένοι στον αυτοκράτορα, να γυμνάζονται για να είναι άριστοι στις πολεμικές τέχνες και να υπερασπίζονται την τιμή ακόμα και με τη ζωή τους. Το 1871 ο αυτοκράτορας της Ιαπωνίας διέλυσε το σώμα των σαμουράι, θεωρώντας ότι είχαν αποκτήσει υπερβολικά μεγάλη δύναμη και ότι αποτελούσαν απειλή για το γιαπωνέζικο αυτοκρατορικό καθεστώς.


Συνδεθείτε...

  • Η ιστοσελίδα αυτή προσφέρει διαρκή ενημέρωση για τα γεγονότα της χώρας του Ανατέλοντος Ηλίου. Ειδήσεις, επικαιρότητα, αλλά και ιστορία αναρτώνται καθημερινά για να σας δώσουν όλες τις απαραίτητες πληροφορίες για την Ιαπωνία.
  • Ένας ιστότοπος γεμάτος με ενδιαφέροντα θέματα για προορισμούς στην Ιαπωνία, τα φεστιβάλ της, για τα μουσεία, τις πολεμικές τέχνες και φυσικά τα Manga και Anime.
     
  • Για διάφορες εκδόσεις μάνγκα αλλά και γενικές πληροφορίες